Nettbutikk justerer prisen basert på netthistorikken din

Lensstore.no gir deg lavere pris om du først har søkt etter billigste butikk på Prisjakt.no

Han skulle nylig kjøpe linser, og gikk til nettbutikken Lensstore.no som han hadde handlet fra tidligere. Men prisen overrasket han: Den var høyere enn han husket.

Derfor tok han et søk på Prisjakt.no for å sjekke om butikken fortsatt var billigst. Og joda: Søket fortalte at Lensstore såvisst var billigst, men da med en annen pris enn han fikk opp bare sekunder tidligere. En pris han deretter også fikk opp direkte i nettbutikken.

Og Dinside kan nå demonstrere deg hvordan nettbutikker fikler med priser basert på din egen nettbruk.

 

Se selv

Prøv dette i nettleseren din, så skal du se noe rart:

    1. Følg denne lenken til Lensstore.no sin 90-pakning med «DAILIES AquaComfort Plus». På skrivende tidspunkt får vi prisen 484 kroner.

Skjermbilde 2014-11-12 kl. 15.35.37

    1. Følg så denne lenken til Prisjakt.no sitt søk etter samme produkt, i en ny fane. På skrivende tidspunkt kommer Lensstore.no opp som billigste butikk, med prisen 338 kroner. Trykk på prisen for å bli sendt til butikken.

Skjermbilde 2014-11-12 kl. 15.34.39

    1. Gå tilbake til fanen du først åpnet med Lensstore.no. Prisen der vil fortsatt være 485 kroner. Men trykk F5 for å laste siden på nytt, og prisen settes plutselig ned til 338 kroner der også.

Skjermbilde 2014-11-12-

Klar over praksisen

Etter å ha fulgt lenken fra Prisjakt, vil Lensstore også i framtida gi deg den lavere prisen når du går direkte til nettbutikken. Selv etter å ha lukket Chrome og startet den på nytt, får vi Prisjakt-prisen. Trolig takket være informasjonskapsler («cookies») i nettleseren vet de at vi tidligere har vært ute etter lavest mulig pris, og fortsetter å gi oss den.

Les artikkelen videre på dinside.no